Succes met zoekmachine-adverteren

Hoe bereik je succes met adverteren op Google?
Adverteren op zoekmachines is de beste manier om direct meer bezoekers naar je website te lokken. Dat kan snel en simpel, maar om alles uit je budget te halen, loont het de moeite om je te verdiepen in de onderliggende systemen en de beste werkwijze. Hier helpt Youvia je bij. 
In deze long-read duiken we de diepte in over adverteren op zoekmachines. We nemen je mee langs de basis, richting de do’s en don’ts, dalen af langs de sleutels tot succes en kijken samen uit over het dieper gelegen, technische landschap van het zoekmachine-adverteren. 
Hoe zet je een campagne op die jouw dienst of product perfect aan de man brengt? Hoe verhouden de verschillende zoekmachines zich tot elkaar? Wat betekenen al die zoekmachine-adverteren-termen eigenlijk? In dit artikel komt het allemaal aan bod. En heb je een specifieke vraag waar je snel een antwoord op wilt? Dan klik je op de naam van een paragraaf in de inhoud, en nemen we je er direct naartoe.                                                                                                                                

Inhoud

De basis: wat is zoekmachine-adverteren eigenlijk?

De opkomst van zoekmachine-adverteren

Zoekmachines die SEA aanbieden

3 soorten  zoekmachine-advertenties

Zoekwoord-advertenties

Display-advertenties

Shopping ads en video ads

De 6 voordelen van zoekmachine-adverteren

1. Relevante bezoekers

2. Flexibel budget

3. Garantie van bezoek (no cure, no pay)

4. Meer inzicht met slimme metingen

5. Remarketing

6. Zoekmachine-adverteren ontwikkelt lekker door

In 7 stappen beginnen met adverteren op zoekmachines

Stap 1: leer de concepten kennen en schep overzicht

Stap 2: richt je Ads-account logisch in

Stap 3: bepaal je budget

Stap 4: kies en optimaliseer de zoekwoorden

Stap 5: stel locatie en devices in

Stap 6: bepaal je landingspagina's

Stap 7: schrijf de ads, integreer Google Analytics en ga van start

Je zoekmachine-advertenties optimaliseren

Bod, kwaliteitsscore en rank score

Integreer je andere marketingactiviteiten

De 4 bepalende factoren voor een goede kwaliteitscore

1. Zorg voor een goede doorklikratio

2. Maak er een zachte landing van

3. Houd reputatie hoog bij de zoekmachine

4. Houd de structuur helder

Een ad rank rekenvoorbeeld

Conversies optimaliseren met analytics

Plan de route tot aankoop

De route van je beller traceren

De kracht van remarketing

Zoekmachine-adverteren en privacy

Zie zoekmachine-advertenties als onderdeel van de bredere marketingstrategie

Hoe verhoudt SEA zich tot SEO?

Goede reviews verhogen de kwaliteitsscore

Kortingsacties versterken de CTR

Retarget de geïnteresseerde bezoeker

Houd je return on ad spend in de gaten

Hoe helpt Youvia ondernemers met zoekmachine-adverteren?

Youvia is Google Partner

Hoe werkt het Ads-traject bij Youvia?

Afsluitend

Wat betekenen al die termen? de complete woordenlijst

De basis. Wat is zoekmachin​e-adverteren eigenlijk?

Zoekmachine-adverteren of Search Engine Advertising (SEA) is in wezen niets anders dan het plaatsen van betaalde advertenties op internetlocaties waar mensen zoektermen invullen; vooral zoekmachines. Advertenties worden gepresenteerd op basis van de ingevulde zoekterm. Bij SEA betaal je als er op je advertentie wordt geklikt. Consumenten worden dan als het ware in je online winkel neergezet. Het is dan verder aan de winkel zelf, je site, om ze te tot aankoop overtuigen.    

De opkomst van zoekmachine-adverteren

De eerste geregistreerde internetadvertentie werd geplaatst op 27 oktober 1994, en wel door wired.com. Op dat moment bestonden online alleen display-advertenties: banners die betaald werden per vertoning. In die tijd waren er nog twijfels over de haalbaarheid en de wetmatigheid van online adverteren. Maar de ontwikkelingen gingen snel. GoTo.com produceerde in ’98 de eerste zoekmachine-advertentie per opbod. Google begon hier in 2002 mee. Met de groei van de zoekmachine, werd Google marktleider in zoekmachine-advertenties. Vooral het betaal-per-klik-model is tegenwoordig succesvol. 

Zoekmachines die SEA aanbieden

Google, Bing, Yahoo!, DuckDuckGo en andere zoekmachines bieden elk advertentiemogelijkheden. De kern is daarbij steeds hetzelfde: zoekwoorden worden gekoppeld aan advertenties. Waar Google met 95% van de Nederlandse zoekopdrachten de grootste zoekmachine is en daarmee de meeste bezoekers verzorgt, zijn andere zoekmachines voordeliger omdat er minder concurrentie is op de klikprijs. Bing is iets strenger dan Google in de algoritmes, waardoor het soms onterecht advertenties afkeurt, bijvoorbeeld op medische gronden. DuckDuckGo slaat geen cookies op, en biedt daardoor geen remarketing. Dit maakt adverteren op deze zoekmachine iets minder effectief, maar wel privacy-vriendelijker, wat de gebruikers van die browser waarderen. Verder zijn de verschillende zoekmachines vergelijkbaar in de manier waarop ze werken. In dit artikel richten we ons daarom grotendeels op Google, als representatief voorbeeld. 

3 soorten zoekmachine-advertenties

Als we het hebben over zoekmachine-adverteren, dan praten we meestal over zoekwoord-advertenties. Dit is waar we bij Youvia het beste in zijn. Maar er zijn meer manieren om te adverteren via zoekmachines. Voor de volledigheid lopen we ze even langs.    

Zoekwoord-advertenties

Bij de zoekwoord-advertentie kiest de adverteerder een reeks zoekwoorden die past bij de te promoten dienst of het product dat hij of zij beter aan de man wil brengen. Hier worden pakkende, overtuigende en vooral korte advertentieteksten aan gekoppeld. Vult een consument deze zoektermen in op de zoekmachine, dan verschijnt de advertentie als een zoekresultaat boven de organische zoekresultaten. Zolang er geen concurrentie is, tenminste. Is die er wel, dan ligt de zaak ingewikkelder. Daar komen we op terug in het technische gedeelte van dit artikel. Zoekwoord-advertenties worden per klik betaald.                

Display-advertenties

Dit soort advertentie is een vertoning van een visuele advertentie op een website. Het kan gaan over tekst of een zelfontworpen banner. Wie display-advertenties vergelijkt met zoekwoord-advertenties, zal concluderen dat display-advertenties iets meer weg hebben van het klassieke advertentiemodel van de poster op een zuil, of een advertentie in de krant. Het accent ligt hier op het scheppen van merkbewustzijn op basis van een terugkerende visuele herinnering aan het merk. Display-advertenties worden eenmalig gemaakt en voor een bepaalde periode geplaatst op advertentielocaties van websites. Facebook, bijvoorbeeld, maar ook blogs en online kranten. Dit gebeurt geautomatiseerd, op basis van het onderwerp van de pagina. Bij display-advertenties betaal je per duizend vertoningen een cost-per-mille (CPM), plus een klein bedrag per klik.                                                                                                                                                                                                                                                                

Shopping ads en video ads

Zoekwoord- en display-adverteren zijn de 2 bekendste online adverteermogelijkheden, maar er zijn er meer. Deze 2 methodes worden vooral aangeraden voor grotere bedrijven. Shopping ads, om te beginnen, bieden jou als verkoper de mogelijkheid om producten weer te geven op banners van hetzelfde type websites als bij display-advertenties plus rondom de zoekresultaten van zoekmachines zelf. Je maakt dan een advertentie van je product met foto en belangrijke informatie. Betaling gaat net als bij zoekwoord-adverteren per klik. Video ads wekken je dienst of bedrijf met bewegend beeld nog meer tot leven. Deze worden onder andere vertoond op YouTube en andere websites. Als adverteerder heb je in dit geval veel keuze, bijvoorbeeld in het formaat van je video.    

De 6 voordelen van zoekmachine-adverteren

Leuk allemaal, die ads, maar we horen je denken: “wat zit er voor mij in?”. Een belangrijke vraag. Het gaat immers om een investering. De beste manier om zoekmachine-advertenties te beschouwen, is als een online variant van de klassieke advertentie in de krant of poster in een winkelstraat. In eerste instantie draait het om naamsbekendheid, en meteen daarna volgt het doel van het genereren van omzet. We brengen allemaal steeds meer tijd door op internet, en het wordt voor adverteerders steeds belangrijker om hier zichtbaar te zijn. Dit geldt zowel voor display-adverteren als voor zoekwoord-adverteren. 

Hoe verder je doelgroep zit in het aankoopproces, hoe meer overtuigen en over de streep trekken bij zoekmachine-advertenties een rol gaan spelen. Je overtuigt met goede producten en klantvriendelijke service. Zoekmachine-adverteren speelt hier een ondersteunende rol in. Als je het goed opzet, komt de kracht van zoekmachine-adverteren juist in die fase naar boven.    

1. Relevante bezoekers

Het meest genoemde voordeel van SEA is de gerichtheid van de advertenties. Zoekmachine-advertenties worden niet zomaar getoond, maar alleen als bepaalde zoekwoorden in de zoekmachine worden ingevuld. De bedoeling is dus dat mensen al geïnteresseerd zijn in je dienst of product als ze je advertentie te zien krijgen. Dat is een enorm voordeel, want de kans dat ze je aanbod afnemen stijgt hiermee aanzienlijk. 

2. Flexibel budget

Bij zoekmachine-adverteren zijn de kosten die je maakt flexibel. Je bepaalt zelf welk bedrag je per maand, of zelfs per dag uitgeeft. Slimme strategieën beperken de kosten per klik. Begin met zoeken naar de niche die het beste bij je past. Hoe specifieker de zoekwoord-advertenties, hoe meer je je onderscheidt, en hoe minder concurrentie je tegenkomt. Dit werkt niet bij display-advertenties. Die zijn namelijk niet gelinkt aan een specifiek zoekwoord. Daar geldt: hoe hoger het bod, hoe hoger de prioriteit voor vertoning van je advertentie. Wil je echt iets uit je advertentiecampagne halen? Reken dan op een instapbudget van minimaal € 1000,- per half jaar. 

3. Garantie van bezoek (no cure, no pay)

Gebruik je het cost-per-click-model, dan betaal je alleen wanneer een consument via deze ad op je website belandt. Dat is een voordeel dat je in de offline wereld niet kunt gebruiken. De prijzen per klik variëren per branche, locatie en dienst of product. De kosten werken per opbod. Hoe groter de concurrentie, hoe hoger de prijs ligt. Al met al biedt online adverteren, vergeleken bij offline, goede kansen om tegen een scherp tarief een gerichte klantenbase op te bouwen. En gaat het je puur om naamsbekendheid en groei van je merk? Dan kies je voor cost-per-mille en betaal je alleen voor vertoningen van de display-advertenties. 

4. Meer inzicht met slimme metingen

Waar de nerds van smullen bij het zoekmachine-adverteren, is dat ze kunnen meten wat er met en rondom advertenties gebeurt. Je kunt precies nagaan hoeveel mensen er op je advertentie klikken en hoe ze zich vervolgens op de site gedragen. Blijven ze lang op een bepaalde pagina? Klikken ze snel door naar contact? Bezoeken ze je site maar heel kort? Doen ze een online aankoop? Dit soort gegevens bieden belangrijke inzichten in je advertenties, in het functioneren van je website en zelfs in je diensten en producten. Deze informatie gebruik je om je dienstverlening en online uitingen aan te scherpen. En verbetert de situatie, dan zie je dat direct terug in de resultaten. 

5. Remarketing

Heb je dat zelf wel eens, dat je op een bepaalde tandenborstel hebt gezocht via Google of Bing, en dat je 10 minuten later op Facebook een advertentie ziet voor datzelfde product? Dat is remarketing, een bijzonder effectieve marketingmethode. Het werkt zo: cookies houden je surfgedrag via je browser bij. Het systeem presenteert je dan advertenties voor producten waar je zelf eerder al interesse voor hebt getoond. De filosofie erachter is dat elke herinnering aan de tandenborstel je opnieuw in de overweging brengt om deze aan te schaffen. Hoe vaker dit gebeurt, hoe groter de kans dat je uiteindelijk over de streep wordt getrokken. Want zeg nu zelf: hoe vaak koop je iets direct wanneer je het voor het eerst online tegenkomt? Bijna nooit, zeggen de cijfers. Mensen willen zich rustig kunnen oriënteren en op hun eigen tempo tot aankoop overgaan. Deze techniek kun je via zoekwoord-advertenties, display-advertenties en andere zoekmachine-advertentiesoorten zelf inzetten. Of je laat het doen door een expert. 

6. Zoekmachine-adverteren ontwikkelt lekker door

De recente ontwikkelingen bij Google bieden zoekwoord-adverteerders meer ruimte tussen de zoekresultaten. Zo zijn geplaatste advertenties sinds begin 2018 een stuk groter dan voordien. Google biedt nu ruimte voor 3 koppen plus 2 regels tekst. Hierdoor krijgen advertenties meer kliks per vertoning. Daarnaast wordt bij zoekmachines steeds meer kunstmatige intelligentie ingezet voor het genereren van optimale advertenties. Ze koppelen consumenten en bedrijven steeds effectiever aan elkaar. Zulke ontwikkelingen bieden vertrouwen in de toekomst van het zoekmachine-adverteren. 

In 7 stappen beginnen met adverteren op zoekmachines

Wil je zelf aan de slag met zoekwoord-advertenties? Daar helpen we je in deze sectie stap voor stap bij. We nemen het voorbeeld van zoekwoord-advertenties op Google. Deze worden veel gebruikt, en zijn illustratief voor andere soort zoekmachine-advertentiesystemen. Wil je hier nog meer over lezen? Dan verwijzen we je graag door naar de checklist van Google zelf.

Kom je er niet uit, of heb je geen tijd om zelf campagnes te beheren? Neem dan contact op met onze klantenservice.

Stap 1: leer de concepten kennen en schep overzicht

Om te beginnen is het belangrijk dat je leert begrijpen hoe Google Ads en andere zoekmachine-advertentiesystemen werken. Maak kennis met de termen ‘zoekwoord’, ‘bod’, ‘kwaliteitsscore’, ‘ad rank’, ‘CPC (cost-per-click)’ en ‘conversie’. Klik daarvoor eventueel op de termen, dan verwijzen we je door naar de secties waar deze extra worden uitgelegd. En als je gewoon verder leest, zal ook al veel duidelijk worden. Vergeet dan het gedeelte over het optimaliseren van je zoekmachine-advertenties niet.                                                                                                                                

Stap 2: richt je Ads-account logisch in​ 

Log in bij je account. Heb je die nog niet? Doorloop dan de stappen van Google Ads om een account te maken. Ga vervolgens aan de slag met het aanbrengen van de structuur. Google Ads heeft 2 hiërarchische lagen, namelijk de campagnes en de advertentiegroepen. Het is de truc om je advertenties hiërarchisch te organiseren. Heb je een fietsenwinkel die verkoopt en verhuurt? Maak dan bijvoorbeeld een campagne voor ‘fietsverkoop’, met daarin advertentiegroepen ‘nieuwe fietsen’ ‘occasions’ en ‘e-bikes’ en een campagne voor ‘fietsverhuur’ met daarin ‘stadsfietsen’ en ‘langeafstandsfietsen’. Het is aan te raden om meer dan 2 campagnes of advertentiegroepen te maken. Binnen die advertentiegroepen ga je later de zoekwoorden kiezen waarmee je consumenten naar je website gidst. 

Stap 3: bepaal je budget

Bij Google Ads houd je op 2 manieren grip op je budget, namelijk met je dagelijkse budget voor je campagne, en je bod op de prijs per klik. Beide stel je zelf in, en pas je aan met trial en error. Voor het budget moet je denken aan minimaal € 30,- per dag. Stem het bod per klik af op je bedrijfsdoelen. Je kunt aan het begin de kosten best spreiden bij wijze van test. Maar op de lange termijn is het raadzaam het accent te leggen op de producten of diensten die voor jouw onderneming de meeste prioriteit hebben. Daar waar veel marge zit, bijvoorbeeld, of op producten die het goed doen in de verkoop.                                

Stap 4: kies en optimaliseer je zoekwoorden

Zoekwoorden zijn de kern van je advertenties. Er zijn boeken volgeschreven over het vinden van de juiste zoekwoorden, en je kunt hierin zo ver gaan als je wilt. Het begint bij inlevingsvermogen in je klant. Stelt je voor dat je een consument bent die op zoek is naar een product van je bedrijf. Wat vul je in? 

Een voorbeeld. Je hebt een fietsenwinkel in Lutjebroek, en bij je om de hoek heeft een lange-afstandsfietser een lekke band. Die kan nu meerdere dingen intypen. Voor de hand liggend is ‘Fietsenwinkel Lutjebroek’. Maar het kan best zijn dat hij ‘Band laten plakken’ intypt. Of wie weet gebruikt de persoon wel Voice Search, en zegt hij iets als ‘Oké, Google, waar in de buurt kan ik mijn band laten plakken?’ of ‘mijn band is lek’. Dan zijn ‘band laten plakken’ of ‘lekke band’ uitstekende termen om zijn aandacht mee te trekken. Je kunt voor het vinden van de juiste zoekwoorden de zoekwoordplanner gebruiken. Deze laat zien hoe vaak op bepaalde woorden wordt gezocht per maand. Je kijkt op den duur welke woorden voor jouw campagnes het beste scoren. Daar bouw je dan op verder. Door stap voor stap te werk te gaan, optimaliseer je je advertenties en haalt je het maximale uit je budget. Lees hierover meer in de sectie ‘Je zoekmachine-advertenties optimaliseren’.

Het is in deze context belangrijk om je te verdiepen in de verschillende typen matches. Breed zoeken, modifier voor breed zoeken, woordgroep, exact zoekwoord en uitsluitingszoekwoord. Deze bieden extra sturing. Gebruik het uitsluitingszoekwoord voor producten en diensten die je niet aanbiedt. Het kost je onnodig geld als je kliks krijgt voor ‘Batavia fiets kopen’ terwijl je alleen Gazelles verkoopt. Bovendien is dit slecht voor je ad rank.

Besef dat het met zoekwoorden zo werkt: hoe gewilder het zoekwoord, hoe hoger de kosten. Ads werkt tenslotte met een biedingssysteem. Het kan daarom lonen om voor minder geliefde, maar specifiekere zoekwoorden te kiezen. Zo kan adverteren met een productcode tot een hoge omzet leiden, specifiek op dat product. 

Stap 5: stel locatie en devices in

Vergeet je locatietarget niet in te stellen. Deze instelling definieert het gebied waar je adverteert. Dit kan op verschillende niveaus: per land, per regio of in een bepaalde straal rondom een locatie. Het is belangrijk dat je dit gebruikt, want anders weet Google Ads niet waar de advertenties moeten worden geplaatst. En je budget is niet eindeloos. Bedenk welke locatie voor jouw onderneming relevant is, en mik daarop. Wees specifiek: alleen als je de gehele aangegeven regio bedient, geef je dat gebied aan. Zet bijvoorbeeld niet ‘Nederland’ aan, als je maar levert in 3 provincies. Dan wordt je geld in de andere provincies over de zoekbalk gegooid. 

Wat belangrijk kan zijn: apparaten. Zoekt de consument via desktop of mobiel? Veelal stel je die beide in, maar het kan voorkomen dat je een voorkeur hebt. Bijvoorbeeld als een kroeg hebt in een drukbezocht centrum in de stad. Dan is het een slimme strategie om bezoekers in de buurt te trekken. Mobiele internetgebruikers zijn dan een goede doelgroep. Je kunt dit op ad-group- of campagneniveau instellen. En uiteraard zorg je voor een website die ook op mobiele telefoons goed werkt.                                

Stap 6: bepaal je landingspagina's

Bij Ads leid je consumenten rechtstreeks naar je website. Maar naar welke pagina? De pagina waar de ad naartoe linkt, wordt de landingspagina genoemd. Het is essentieel dat deze zo goed mogelijk aansluit bij de tekst in de ad, en dat deze ook op mobiele devices goed werkt. Leef je in: je klikt als consument zelf op een advertentie met het woord ‘Damesschoenen’, en je komt bij een pagina met zonnebrillen aan. Dan ben je toch meteen weg? Zelfs een pagina met kinderschoenen zou niet toereikend zijn. Ook al staan er ergens anders op de site nog zulke prachtige damesschoenen. Zowel de bezoeker als de adverteerder en Google zelf hebben er belang bij dat er dan ook echt damesschoenen op de landingspagina te vinden zijn. Zorg daarom dat de ad altijd aansluit bij de landingspagina. Dat is de afwerking waar je campagne om vraagt als je succesvol wilt zijn met zoekmachine-adverteren. Noem het ads-etiquette. 

Stap 7: schrijf de ads, 
integreer Google Analytics en ga van start

Schrijf voor elk type dienst of product een advertentie die consumenten overtuigt te klikken. Je hebt per titel 30 karakters, en per advertentie maximaal 90. Gebruik de campagnes en advertentiegroepen die je eerder hebt gemaakt. Per advertentiegroep schrijf je meerdere ads: het algoritme bepaalt welke combinaties tot het beste resultaat leiden. 

Heb je de advertenties geschreven, dan koppel je Google Analytics aan je website, zodat de resultaten van de campagne inzichtelijk worden. Dit biedt je de gelegenheid om in een later stadium bij te sturen. Is dat allemaal gelukt? Dan zet je de campagne live. Gefeliciteerd! Heb je toch twijfels? Neem contact op met Youvia. 

Je zoekmachine-advertenties optimaliseren

Zoekmachine-adverteren of Search Engine Advertising (SEA) is in wezen niets anders dan het plaatsen van betaalde advertenties op internetlocaties waar mensen zoektermen invullen; vooral zoekmachines. Advertenties worden gepresenteerd op basis van de ingevulde zoekterm. Bij SEA betaal je als er op je advertentie wordt geklikt. Consumenten worden dan als het ware in je online winkel neergezet. Het is dan verder aan de winkel zelf, je site, om ze te tot aankoop overtuigen.    

Ga je je advertenties verbeteren, zoom dan eerst weer even helemaal uit. Wat was ook alweer het doel van de campagnes? Het idee is dat je advertenties maakt die je aanbod zo goed mogelijk koppelen aan de vraag. Want door dit te doen, werk je aan de kwaliteitsscore van je advertentie, en dat is waar het bij zoekmachine-adverteren om draait. Heb je namelijk een hogere kwaliteitsscore, dan komt je advertentie voor minder geld toch op de hogere posities tussen de andere advertenties te staan. Een goede strategie maakt het verschil tussen rendabele en onrendabele ads.    

Optimaliseren doe je zowel in je ads en je website als daarbuiten. Plan de timing van je advertenties, houd rekening met de marge die je heeft op de geadverteerde diensten en producten, en integreer je zoekmachine-advertenties met je andere online activiteiten. In deze sectie gaan we dieper op deze onderwerpen in.    

Bod, kwaliteitsscore en rank score

Voordat we verder gaan, leggen we je even wat beter uit hoe dat nou precies zit met bod, kwaliteitsscore en ad rank score. Het draait allemaal om een simpele formule: 

Ad rank score= Bod maximale kosten per klik x Kwaliteitsscore

Je ad rank score bepaalt hoe hoog je advertentie in de advertentielijst terecht komt. Heeft je campagne een hogere ad rank score bij een bepaald zoekwoord dan die van de concurrent, dan komt je advertentie hoger te staan. Zo simpel is het. 

De ad rank score wordt bepaald door 2 dingen, namelijk het maximale bod per klik en de kwaliteitsscore. Als de kwaliteitsscore hoger is, hoef je dus minder te betalen om zichtbaar te worden. Het bod per klik is wat je maximaal wilt betalen voor 1 klik op je advertentie. Kwaliteitsscore ligt iets ingewikkelder. 

Je kwaliteitsscore wordt door 4 factoren bepaald, namelijk je click through rate of CTR, de relevantie van de woorden binnen de advertentiegroep, de relevantie van de landingspagina en je historie als adverteerder. Ze hangen samen.                

De 4 bepalende factoren voor een goede kwaliteitsscore

1: Zorg voor een goede doorklikratio

De CTR, click through rate of doorklikratio, is een belangrijk aspect van je kwaliteitsscore. Het is het aantal kliks dat je advertentie krijgt per vertoning. Een CTR van 2% is meestal al heel goed. Als je ad aan 100 zoekmachinegebruikers wordt getoond, klikken 2 er op. Hoe hoger dit getal, hoe aantrekkelijker je advertentie voor de consument.    

2: Houd de structuur helder

De relevantie van de woorden binnen de advertentiegroep is een waarde die inschat of je specifieke ad aansluit bij het onderwerp van de advertentiegroep. Hoe specifieker, hoe hoger deze waarde valt. Kies daarom altijd voor 1 onderwerp per advertentiegroep. Voor nieuwe onderwerpen maak je nieuwe advertentiegroepen aan. 

3: Maak er een zachte landing van

We zeiden het eerder al: je landingspagina is de binnenkomer vanaf je advertentie. Je gaat op basis van de eerste resultaten van je advertenties zien welke zoekwoorden het beste werken. Gebruik die zoekwoorden op je landingspagina. Pas zo nodig de  tekst op je landingspagina aan, of maak een nieuwe pagina die je nog meer op dat onderwerp toespitst. Zorg er ook altijd voor dat je website prettig is voor de mobiele gebruiker. 

4: Houd je reputatie hoog bij de zoekmachine

Ten slotte speelt je adverteerdersgeschiedenis een rol in je kwaliteitsscore. Plaats jij, of je dienstverlener, vaak goede advertenties in de zoekmachines? Dan gaat de zoekmachine er op den duur van uit dat je dit in de toekomst zult blijven doen. Het loont daarom om slecht presterende advertenties gaandeweg te verwijderen. 

Een ad-rank-rekenvoorbeeld

In de tabel staan 4 fictieve ondernemers weergegeven die voor hetzelfde zoekwoord ads hebben gemaakt met daarop een bod per klik. Ondernemer A, biedt € 4,- maar heeft met een kwaliteitsscore van 1 de laagste ad rank score (4 x 1 = 4), zie hierboven de formule van de ad rank score. Ondernemer C, daarentegen, heeft maar € 2,- geboden. Maar door de kwaliteitsscore van 6 heeft deze ondernemer wel de hoogste ad rank score. Ondernemer C belandt op de hoogste plek in Google. Je ziet hier dat het loont om te investeren in de kwaliteitsscore, omdat je zo zelfs met een laag bod hoog kan scoren. 

Ondernemer Bod € Kwaliteitsscore Ad rank score 


A  4 1 4
 B 3 3 9
 C 2 6 12
 D 1 8 8

Ook interessant: de prijs die je uiteindelijk per klik betaalt. Daarvoor geldt de volgende formule: 

Prijs per klik = Ad rank onder je/de kwaliteitsscore + 1ct 

Ook hier is een hoge kwaliteitsscore interessant, want hoe hoger de kwaliteitsscore, hoe lager je kosten per klik. In het bovenstaande voorbeeld betaalt Ondernemer C bijvoorbeeld € 9/6 +1 ct = € 1,51, maar Ondernemer B, de tweede in de ad rank scorelijst, betaalt € 8/3 + 1ct, wat neerkomt op € 2,68. Ondernemer C betaalt dus lagere kosten per klik dan ondernemer B, en staat gemiddeld bovendien hoger in de lijst. Dat komt puur door de kwaliteitsscore. De conclusie is dat als je je zoekmachine-advertenties wilt optimaliseren, je veel inzet op het verbeteren van de kwaliteitsscore. 

Conversies optimaliseren met analytics

Zoals we in de vorige paragraaf aan de hand van een voorbeeld laten zien, biedt een hogere kwaliteitsscore meer waarde voor een lager budget. Die kwaliteitsscore verbeter je door te werken aan een hogere CTR, een relevantere landingspagina, scherp afgebakende advertentiegroepen en, als gevolg daarvan, een goede reputatie als adverteerder. Om dit te doen, heb je inzicht nodig in wat je doet. Daarvoor gebruik je data uit een metrics-programma zoals Google Analytics. Deze gebruik je om de trends in de gaten te houden wat betreft je kliks, CTR, kosten per klik, budgetuitgaven, locaties, geslacht van de bezoeker, apparaat van de bezoeker, ranking en niet te vergeten: conversies. Dat zijn de doelen die je instelt in je metrics-programma. Bijvoorbeeld een aankoop, een telefoontje, een e-mail of een download van een bestand.    

Plan de route tot aankoop

Iemand converteren betekent letterlijk iemand overhalen tot een bepaald gedrag. In ads-termen is dat zorgen dat bezoekers op je site doen wat je wilt. Dat kan nooit voor 100%; je gaat de klant niet dwingen. Maar je kunt alles wel zo opzetten dat de consument vreedzaam naar je doel begeleid wordt. Vooral consumenten die al tot actie geneigd waren. In de fysieke wereld heeft de eerste blik op de gevel van je winkel invloed op het koopgedrag van de consument. Zo heeft je zoekmachine-advertentie invloed op de uiteindelijke conversie. In de eerste plaats, we kunnen het niet vaak genoeg zeggen, gaat dat over de mate van match tussen de advertentie en de landingspagina, vanuit het perspectief van de consument. Want je zet op de gevel van je elektrabedrijf toch ook niet dat je bloemen verkoopt? Correct afgebakende ads trekken de juiste klanten. 

Een voorbeeld van hoe het moet. Google-zoeker Jantje typt op de Iphone ‘tuinhuisje kopen’ in en ziet een ad met ‘tuinhuisjes op maat. Bel nu’. Ze klikt erop en komt op een mobiele website van een timmerman met als pagina-onderwerp: ‘tuinhuisjes op maat laten maken’. De url is timmerman.nl/tuinhuisjes-op-maat. Sluit dus precies aan. Op de pagina ziet Jantje veel mooie foto’s van tuinhuisjes die deze timmerman eerder heeft gemaakt. Er staan teksten bij die aangeven welke types hout voor de verschillende huisjes zijn gebruikt. Het formaat is aangegeven, waar ze gebouwd zijn en wat de opdracht was. De consument raakt geïnteresseerd en wil een offerte aanvragen voor een dergelijk tuinhuisje. Onderaan de pagina ziet ze een lichtbruine button met ‘bel nu’ erop. Ze klikt en het nummer verschijnt op haar telefoon, klaar om te bellen. Zal ze het doen? Uiteraard is dat voor elke klant verschillend, maar deze potentiële klant heeft nu al op 3 punten de uitnodiging gekregen om te bellen. In de ad, op de button en in het belmenu van haar eigen telefoon. De drempel is dus lager. Doorlopen 100 consumenten een soortgelijk traject, dan zul je een toename gaan zien in het aantal telefoontjes. Vanaf de ad tot aan de belknop is de route zo uitgestippeld dat mensen sneller de telefoon pakken. Bellen was het conversiedoel. 

Voor elk doel kun je je gebruikerstraject verbeteren. Misschien heb je een complex product in de aanbieding, waarvoor je liever eerst een duidelijke productbeschrijving toestuurt. Of wie weet bent je altijd druk in de weer en is een e-mail voor jou gemakkelijker. Een combinatie is mogelijk, dan stippel je met meerdere advertenties en meerdere landingspagina’s diverse routes uit door je website. En met analytics volg je hoe de bezoekers de trajecten afleggen. En als ze afhaken: op welk punt ze dat doen. Dat komt dan overeen met een specifiek onderdeel van je website, waar je dan gaat kijken. Zo kun je op elk punt in het traject je verbeteringen aanbrengen. 

De herkomst van je beller traceren 
met dynamische call tracking

Door de trajecten te bekijken die je websitebezoekers doorlopen totdat ze je doel vervullen, krijg je inzicht in de sterke onderdelen van je site in combinatie met jouw advertentie. Maar stel dat iemand je belt vanaf de desktopsite, hoe weet je dan op welk punt hij besloot de telefoon te pakken? Dat is niet te zien, tenzij je dynamische call tracking gebruikt. 

Met dynamische call tracking stel je het telefoontje in als conversiedoel. Dat werkt zo: je krijgt meerdere telefoonnummers. Deze worden doorverbonden naar je eigen bedrijfsnummer. Klanten kunnen dus verschillende nummers draaien om het bedrijf te bereiken. Op verschillende plekken op internet komen die verschillende nummers te staan. Zo kan er bijvoorbeeld in de ad zelf een ander nummer komen dan onderaan je website. En op het contactformulier weer een andere. Via analytics wordt automatisch gemeten welke nummers het meeste worden gebeld. En deze informatie gebruik je om je conversietraject te optimaliseren. 

Met dit systeem is het mogelijk om je telefoontjes terug te luisteren. Daarmee kun je bijvoorbeeld inschatten wat er goed ging in een gesprek, en waar de verbeterpunten liggen. 

De kracht van remarketing

Maar laten we eerlijk zijn. De weg tussen “ik ben me aan het oriënteren op producten als deze” en “ik schaf dit product hier aan” kan lang zijn. Zeker als het om grotere bedragen gaat. Daarom is het een nogal ambitieuze doelstelling dat first-time websitebezoekers een aankoop doen of zelfs bellen. Ziedaar remarketing. Een van de krachtigste middelen om je conversie te verhogen. 

Bij een bezoek plaatst vrijwel elke website cookies op de computer of het device van de bezoeker. Gebruikers geven hier via de cookieverklaring toestemming voor. Functionele cookies versnellen de laadtijd van de site. Marketingcookies onthouden of een bepaalde bezoeker op de site of pagina in kwestie is geweest. Die zet je in voor remarketing. Dat houdt in dat je het bod verhoogt op zoekwoorden aan mensen die al eerder interesse toonden voor je product. Of dat je via display-advertenties banners toont aan eerdere bezoekers van je site. 

Dat pakt bijvoorbeeld zo uit: een bezoeker zoekt voor 2 minuten naar schoenen op de website van een winkel in zijn buurt. 1 specifiek paar houdt zijn aandacht langer vast. Hij klikt op de foto. Dan klikt hij weg. Hij gaat even koken, en opent later op de avond Facebook. Daar verschijnt in de tijdlijn een advertentie voor precies die schoenen die hij net bekeek. Hij wordt herinnerd aan zijn interesse, maar klikt er nu even niet op. De volgende avond verschijnt de ad van de schoenen opnieuw, ditmaal op een nieuwswebsite. Hij klikt er nogmaals op en bekijkt de website voor de tweede keer. Maar het wordt laat, dus hij gaat naar bed. De volgende dag, op weg naar zijn werk, denkt hij opnieuw aan de schoenen. Die avond, op weg naar huis, komt hij langs de winkel van de site in kwestie. Hij gaat toch even naar binnen om ze te passen. Meteen verkocht, loopt hij trots de winkel uit op zijn nieuwe lederen voetbekleding. 

Wat gebeurde hier? ‘Meteen verkocht’ was niet helemaal ‘meteen’. Dit was de 4e keer dat deze consument met de schoenen in aanraking kwam. Maar de advertentie is maar 1 keer aangeklikt. De cookies op zijn computer hadden voor de winkel geregistreerd waar zijn interesse lag. Dit signaal kwam door bij een display-advertentiecampagne van de winkel, die specifiek naar hem de advertentie van deze schoen verzond. 2 keer was in dit geval genoeg om bij de klant te blijven hangen. Dat kwam primair door zijn voorkeur voor deze schoenen, maar de remarketing gaf deze consument een extra duwtje in de rug. Let wel: de uiteindelijke aanschaf van de schoenen in de winkel was hier niet meetbaar. 

Door mensen aan hun eigen interesse te herinneren, levert remarketing hogere conversieratio’s op. En dat effect neemt verder toe naarmate potentiële klanten een advertentie vaker zien. Gemiddeld verdubbelt de aankoopratio als consumenten 5 keer klikken. Maar dat niet alleen, je merk wordt er sterker van. Bezoekers blijven namelijk herinnerd worden aan je goede diensten en producten. En dan vooral mensen die al eerder interesse hebben getoond. Dat is een enorm voordeel van remarketing. 

Zoekmachine-adverteren en de privacy van je bezoekers

Sinds 25 mei 2018 geldt in de EU een nieuwe privacywet. Die houdt verband met zoekmachine-adverteren, en dan vooral remarketing. Alle consumenten die in aanmerking komen voor remarketing moeten hier via de cookiewall toestemming voor geven, specifiek voor marketing-gerelateerde cookies. De praktijk leert dat consumenten dit over het algemeen geen probleem vinden. Wij hebben bij Youvia sinds de invoer van deze wet een kleine afname gemeten van  remarketing-verkeer, maar remarketing blijft een effectieve advertentie-techniek. Het is belangrijk om in het achterhoofd te houden dat je als ondernemer verantwoordelijk bent voor het naleven van deze wet. Plaats dus je cookiewall en privacyverklaring, en zorg dat de bezoekers zich bewust zijn van je marketingactiviteiten. Youvia kan je hierbij helpen. 

Zie zoekmachine-advertenties als onderdeel van je bredere marketingstrategie

Om de impact van de zoekmachine-advertenties zo hoog mogelijk te houden, is het slim om je vizier af en toe verder open te zetten. Peil hoe je campagnes zich verhouden tot je andere on- en offline marketing. Let daarbij vooral op de marges en acties, en combineer de activiteiten met SEO, social media, de nieuwsbrief en je klantreviews. Ze zijn samen meer dan hun som der delen.                

Hoe verhoudt SEA zich tot SEO?

Zoekmachine-adverteren of SEA is niet te verwarren met SEO, search engine optimization, maar die 2 ondersteunen elkaar wel. SEO gaat over het zo bouwen van je website dat deze uit zichzelf hoog scoort op de zoekmachines. Dus zonder betaalde advertenties. Dit wordt de organische zoekresultaten genoemd. Daar zijn allemaal foefjes voor, zoals het schrijven van goede tekst, het verzorgen van off-page SEO, en het optimaliseren van je site voor mobiele apparaten. SEO is een handig alternatief wanneer een zoekwoord erg duur is. Wel is er in dat geval ook organisch veel concurrentie. 

Bij SEO draait het er net als bij SEA om dat je de best mogelijke ervaring biedt, inclusief relevante informatie. Je bezoeker wil snel en gemakkelijk vinden wat hij of zij zoekt. Net als bij advertentiegroepen is een goede structuur hiervoor belangrijk. Hij of zij wil met mooie foto’s verleid worden om met jou in zee te gaan. In de organische zoekresultaten houdt Google rekening met het gedrag van de websitebezoekers. Blijven ze lang op de pagina’s hangen, of vertrekken ze direct? Bekijken ze meerdere pagina’s? Bekijken ze video’s? Vullen ze formulieren in? Worden er aankopen gedaan? Hoe meer er met de site wordt geïnteracteerd, hoe beter dit is voor je organische vindbaarheid. 

Het is zowel voor SEO als SEA het handigst om de paginastructuur van je website overeen te laten komen met die van je SEA-campagnes. Heb je bijvoorbeeld een ad met als hoofdonderwerp ‘plisségordijnen’? Link die dan naar een webpagina met als url ‘/plisségordijnen’. En vul deze pagina met tekst en foto’s over dat onderwerp. Ook geef je bijvoorbeeld met interieur.nl/gordijnen/plisségordijnen 3 hiërarchische lagen aan. Je verhandelt interieurartikelen, laag 1, met daarbinnen gordijnen, laag 2, en daarbinnen weer plisségordijnen, laag 3. Zet daar dan een campagne ‘interieur’ met advertentiegroep ‘gordijnen’ en ad ‘plisségordijnen’ tegenover. Het kan zijn dat je bepaalde onderdelen niet extra wilt promoten; dan laat je die weg. Houd dan wel de structuur van je ads intact. 

Zoals we in een eerdere paragraaf al aangaven, is de kwaliteit van de landingspagina belangrijk voor de kwaliteitsscore van de ad. Om die kwaliteit te bereiken, zorg je voor een goede pagina- en websitestructuur. Daarom is moeite die je steekt in de verbetering van je SEO voordelig voor je SEA. Andersom: als je met SEA en remarketing consistent meer bezoekers naar je site leidt en naamsbekendheid opbouwt, heeft dat meestal ook goede gevolgen voor positie van de site in de organische resultaten.

SEA en SEO gaan dus uitstekend samen. Ze versterken elkaar en je zou zelfs kunnen zeggen dat de ene niet zonder de andere kan. Beide draaien om overzicht en structuur. Bovendien werken ze allebei met zoekwoorden. Het is daarom niet gek om te zeggen dat investeren in goede SEO zijn  vruchten af zal werpen voor je zoekmachine-advertenties. En rankt het bedrijf organisch goed op bepaalde woorden? Dan kun je je SEA-budget verschuiven naar andere onderwerpen. 

Integreer je andere marketingactiviteiten

Je zoekmachine-advertenties zijn het effectiefste als je diensten en producten levert die goed in de markt liggen. En dat komt niet alleen doordat je bezoekers dan sneller overtuigt tot een aankoop. Is je aanbod goed, dan zullen klanten sneller terugkomen, langer op je site rondhangen en betere reviews geven. Dat is allemaal bevorderlijk voor de effectiviteit van je ads. Je kunt dit effect verder versterken door je klanten op meerdere fronten te overtuigen en naar je site te leiden, om ze vervolgens remarketing-ads te sturen. 

Goede reviews verhogen de kwaliteitsscore

Maakt je bedrijf actief gebruik van reviews, dan vertonen Google en Bing je sterren in de zoekresultaten. Dit gebeurt alleen als je onderneming een gemiddelde reputatie heeft van 3,5 sterren of meer. Een vertoning van een goede hoeveelheid sterren verhoogt de kans dat mensen op jouw advertentie klikken. En een hogere click through rate verhoogt de kwaliteitsscore van je ad, en leidt uiteindelijk tot lagere kosten per klik. Maak je gebruik van meerdere reviewsystemen tegelijk, dan nemen de zoekmachines het gemiddelde van het aantal sterren voor de vertoning. Reviews hebben veel voordelen, vooral als je er slim en respectvol mee omgaat. Onthoud in ieder geval dat je ads er effectiever mee draaien. Overweeg bij het zoekmachine-adverteren altijd om er een onafhankelijk onlinereviewsysteem bij te gebruiken. Youvia biedt dit aan.

Kortingsacties versterken de CTR

Mensen klikken graag op ads waarin een kortingspercentage wordt aangeboden. Staat er bijvoorbeeld, Nu 40% korting op een ad van schoenen, en hebben de ads van concurrenten dat niet? Dan gaat je CTR zo met percentages omhoog. Maar het moet natuurlijk wel kloppen. Zoekmachines lezen het anders direct op de landingspagina. Dan verdwijnt je ad uit de rankings. Dat is slecht voor de reputatie van je account, en zal uiteindelijk de andere ads negatief beïnvloeden. 

Het is zaak om je ads goed aan te laten sluiten bij je daadwerkelijke acties. Dan werkt het voordeel 2 kanten op. Je trekt ten eerste meer klanten met de actie. Zij leren je zaak kennen, en komen bij een goede ervaring vaker terug. Ten tweede verhoog je de CTR van je zoekmachine-advertenties, en krijg je meer zichtbaarheid online. Dit is weer goed voor de merkherkenning en het succes van je ads in de toekomst. Daarom is het aan te raden om je acties volop te integreren met zoekmachine-advertenties. 

Retarget de geïnteresseerde bezoeker

Door remarketing verbetert de CTR. Dit is nog voordeliger als je het inzet bij bezoekers die via andere kanalen op je website zijn terechtgekomen: dan betaal je immers niet voor die eerste kliks. Social media zijn effectief om bezoekers te trekken, en ook offline marketing en nieuwsbrieven zijn hier een goede toevoeging. Door je zoekmachine-advertenties en uitingen via andere kanalen slim te timen en goed op elkaar af te stemmen, kunnen sales zo’n 107% oplopen. 

Houd je return on ad spend in de gaten

Bij zoekwoord-advertenties gaat het niet alleen om zichtbaarheid. Uiteindelijk wil je dat je kosten opwegen tegen de baten. Dat betekent dat genoeg ad-klikkers uiteindelijk een aankoop doen om het geheel winstgevend te maken. Want daarmee creëer je de situatie waarbij elke euro investering meerdere euro’s oplevert. De formule is simpel: 

Return on ad spend = inkomsten van adverteren / kosten van adverteren 

De kosten van de advertenties vind je in je adsprogramma. Om de inkomsten van de advertentie in een bepaalde periode te kwantificeren, moet je over die periode 3 dingen weten. Het eerste is het aantal conversies dat je via ads hebt verkregen. Je kunt dit terugvinden in analytics. Het tweede, dat je misschien moet schatten, zijn de inkomsten die je per conversie hebt verkregen. Bijvoorbeeld: hoeveel van de bellers neemt iets af, en wat geven zij gemiddeld uit? Dat cijfer vermenigvuldig je met het conversiecijfer: in dit geval het totaal aantal bellers voor alle kliks samen. Als je aankopen als conversie had ingesteld, hoef je het tweede cijfer niet te schatten. Je kunt dan gewoon de totale inkomsten delen door het aantal kopers. Het derde cijfer dat je zoekt, zijn de kosten die je maakt voor het aantal verkopen in kwestie. Je hoeft hier de advertentiekosten niet nogmaals bij te rekenen, maar wel alle andere kosten. Je berekent de inkomsten van het adverteren door al je investeringen af te trekken van alle uitgaven die je ads-klanten hebben gemaakt. Oftewel: 

inkomsten van adverteren =
​(totaal aantal conversies * inkomsten per conversie) - (totaal aantal conversies * kosten per conversie)

Deze inkomsten deel je door de advertentiekosten, en dan heb je je return on ad spend. Een voorbeeld: een ondernemer geeft € 500,- per maand uit aan ads. Hij krijgt hiervan 100 bellers, waarvan er 10 een aankoop doen van € 200,- gemiddeld. Productiekosten voor deze aankopen zijn gemiddeld € 100,-. De inkomsten via de ads zijn nu: (10 * 200) - (10 * 100) = € 1000,- en de return on ad spend is 1000/500 = 2. Voor elke euro die deze ondernemer aan ads investeert, krijgt hij er 2 terug. Genoeg reden om de investering te verhogen. 

Hoe helpt Youvia?

Het opzetten en het in stand houden van een effectieve zoekmachine-advertentiecampagne heeft wat voeten in de aarde. De concurrentie is in sommige sectoren moordend, en het vereist wat kennis en handigheid om hier effectief mee om te gaan. Je moet je privacyverklaring op orde hebben. Het is belangrijk om te voorkomen dat je in een negatieve ads-spiraal terechtkomt. Is je kwaliteitsscore niet voldoende, dan loop je het risico dat je steeds meer moet investeren om hetzelfde resultaat te bereiken. Heb je hier zelf geen kennis over, en heb je geen tijd om je de vaardigheden eigen te maken, dan loont het om een professionele partij in de arm te nemen. Je verdient de kosten van de campagnemanagers van Youvia snel terug doordat zij in korte tijd een hoge kwaliteitsscore realiseren voor je ad. Zij hebben veel ervaring met mkb-diensten en kennen het werkveld door en door. Dit zorgt voor lagere kosten per klik en een hogere ranking op de zoekmachines. Bovendien adviseren ze over de haalbaarheid van je ideeën en helpen ze je om je eigen doelen te formuleren en te bereiken. Youvia biedt zoekwoord- en displayadvertenties van Google en Bing. Dit kan voor alle budgetten, startend bij € 150,- per maand voor minimaal 6 maanden.    

Youvia is Google Partner

Google heeft in elk land een aantal aangewezen Partners. Youvia, met haar uitgebreide dienstverlening voor ondernemers, is er daar in Nederland al jarenlang 1 van. Dat betekent dat onze medewerkers een Google-certificaat hebben voor Google Ads, en deze kennis up-to-date houden. Bovendien bieden wij gratis de service van dynamische call tracking. Ook bieden wij de dienst van 

het privacy-proof maken van je Youvia-site. Voor de lagere budgetten, startend bij € 150,- per maand, werken wij met een automatisch biedingssysteem. Dat houdt in dat er op grote schaal wordt geoptimaliseerd. Dit houdt de CTR hoog, en daarmee de kosten per klik zo laag mogelijk. Wij bereiken over het algemeen een minimale CTR van 2,5%, wat hoog is. Dat maakt ons tot een goede partij om Google Ads aan uit te besteden. 

Het Ads-traject bij Youvia

Je hebt een vooraf bepaald aantal contactmomenten met je campagnemanager, dat samenhangt met je budget. Het principe is voor elke klant hetzelfde: we werken continu aan de best mogelijke kwaliteitsscore voor jouw doelstellingen. Dat begint al bij de intake. 

We houden om te beginnen een gesprek waarbij we doornemen wat onderneming levert. Je unique selling points zijn leidend. Die maken je tot wie je bent, en onderscheiden je campagne online. We bespreken je doelgroep en de regio waar je wilt adverteren. Ook kijken we of eventuele acties goed bij je campagne aansluiten. Je ontvangt een opzet en hebt 5 werkdagen om te reageren. Zijn alle afspraken afgestemd? Dan gaan de ads lopen. 

De eerste maand liggen de verwachtingen laag. Dit is de periode waarin de advertenties worden gekalibreerd en geoptimaliseerd. Je betaal per klik relatief hoge kosten. Dit is normaal, en wordt snel beter. Wat je uiteindelijk per klik betaalt, is afhankelijk van de concurrentie in jouw branche. Wij bereiken meestal tussen de 20 ct en € 2,- per klik, maar er zijn branches waarbij de kosten aanzienlijk hoger liggen. 

Afhankelijk van het budget, plannen we een aantal vervolggesprekken, waarin we opnieuw kijken naar de doelen. Worden de conversies gehaald? Zijn aanpassingen raadzaam? Tijdens dit gesprek maak je eventueel keuzes die ons helpen om de campagne verder te finetunen. 

Kies je ervoor om voor een langere duur zoekmachine-advertenties af te nemen, dan heb je de mogelijkheid nieuwe producten te introduceren, acties tijdelijk te laten lopen, nieuwe doelgroepen aan te spreken enzovoorts. In dat geval denkt de campagnemanager strategisch met je mee. Je haalt dan op de lange termijn meer uit je budget. 

Afsluitend

Als je hier bent aangeland, dan heb je duidelijk veel interesse voor zoekmachine-adverteren. Dat vinden wij niet gek, want het is een interessant onderwerp met lucratieve facetten dat best wat aandacht verdient. En al ga je niet zelf aan de slag, het is wel goed om te weten waar je het over hebt als je zoekmachine-adverteren gaat uitbesteden. Wil je van ons meer over dit onderwerp weten, dan raden we je aan om deze website in de gaten te houden. We verwijzen je daarnaast graag door naar Google en Bing als je meer details wilt over zoekmachine-adverteren, of hoe dit er in deze zoekmachines in de praktijk uitziet. En uiteraard helpen we je graag als je zelf een advertentietraject op wilt tuigen. je kunt ons hiervoor bereiken op 020 408 64 00.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                

Wat betekenen al die termen? De complete woordenlijst

Advertentiegroep

Een set zoekwoorden, advertenties en biedingen die je in 1 groep beheert. Je kunt meerdere advertentiegroepen hebben in 1 campagne.

Ad rank score

De uitkomst van de vermenigvuldiging van het bod en de kwaliteitsscore. De advertentie met de hoogste ad rank verschijnt gemiddeld het hoogste in de zoekresultaten.

Bestemmings-url

Het www-adres dat je koppelt aan je advertentie, zodat klikkers op de landigspagina terechtkomen.

Breed zoeken

Dit is de basisstand voor zoekwoorden in advertenties. Breed zoeken betekent dat de ads worden vertoond voor meerdere verwante zoektermen die de consument invult. Je ad kan al vertoond worden als het woord voorkomt in de zoekterm van de consument.

Bod

Het maximale bedrag dat je als adverteerder wilt betalen voor 1 klik. in de praktijk valt het bedrag lager uit dan het bod.

Bouncepercentage

Dit precentage geeft een indicatie van het succes van je landingspagina. Het beschrijft hoeveel bezoekers maar naar 1 pagina klijken voordat ze weggaan, vaak maar voor enkele seconden. Het is bepalend voor je SEO, maar wordt voor SEA niet meegenomen. Wel geeft het bouncepercentage van je landigspagina een belangrijke indicatie over hoe succesvol je SEA-campagne zal zijn.

Campagne

In Ads-terminologie is een campagne een reeks advertentiegroepen die samen 1 onderwerp, budget en geografische targeting hanteren. Je kunt per account meerdere campagnes instellen. 

Click trough rate (CTR)

De klikfrequentie in procenten. Dit cijfer geeft weer hoeveel van de mensen die je ad zien, er daadwerkelijk op klikken. De CTR vormt een belangrijk deel van de kwaliteitsscore. 

Cookies

Kleine tekstbestandjes die op de computers van webgebruikers worden opgeslagen om te helpen bij het opslaan van voorkeuren en surfgedrag. Er bestaan verschillende soorten cookies, namelijk 1) voor het functioneren van de website, 2) voor het opslaan van voorkeuren zoals taal van de site en 3) voor marketingdoeleinden zoals remarketing. 

Cost-per-mille (CPM)

De prijs voor 1000 vertoningen van je banneradvertentie in het display-advertentiemodel. 

Conversie

Bij zoekmachine-adverteren is een conversie een vooraf bepaald doel dat de adverteerder instelt om te kijken of de zoekmachine-advertenties succesvol zijn. Het zijn handelingen die de bezoeker verricht, zoals bellen, inschrijven voor een nieuwsbrief, of een aankoop doen. 

Conversieratio

Het aantal conversies per advertentieklik. 

Cost-per-click (CPC)

Het bedrag dat je betaalt voor een klik op je advertentie. Kan ook afgekort worden als PPC, price-per-click. 

Dagbudget

Het gemiddelde bedrag dat je per dag per campagne uitgeeft. Dit stel je zelf in (of een medewerker van Youvia). Soms wordt dit bedrag op een bepaalde dag overschreden met maximaal 200%, maar dan wordt dat in diezelfde maand gecompenseerd. 

Exact zoekwoord

Dit is een specifieke stand voor zoekwoorden in advertenties. Exact zoekwoord betekent dat de consument Je ad kan gaan zien wanneer hij of zij precies dit woord of deze woordenreeks invult. Met niets erbij, dus. Meervouden en vervoegingen tellen wel. Je geeft dit aan door de woordenreeks tussen haakjes te zetten. 

Kwaliteitsscore

De kwaliteitsscore is een indicator van de relevantie en de gebruiksvriendelijkheid van je ad in combinatie met je landingspagina. Een hogere kwaliteitsscore zorgt doorgaans voor lagere kosten en een hogere positie in de zoekmachine. 

Landingspagina

De pagina van je website waar bezoekers terechtkomen nadat ze op je ad hebben geklikt. Je koppelt deze via de url aan de ad. Zorg dat deze ook op mobiele telefoons goed werkt. 

Locatietarget

De instelling in zoekmachine-advertentiecampagnes die bepaalt op welke fysieke locatie advertenties worden getoond. 

Metrics

De data die op de achtergrond worden gegenereerd over ad-kliks, websiteverkeer, conversies, doelgroepen, locaties van gebruikers en andere relevante informatie. Deze data worden gebruikt om zoekmachine-advertentiecampagnes te optimaliseren. 

Modifier voor breed zoeken

Dit is een specifieke stand voor zoekwoorden in advertenties. Modifier voor breed zoeken betekent dat de ads worden vertoond wanneer de consument dit zoekwoord invult. Woordvolgorde speelt hier geen rol. Je geeft een zoekwoord dit kenmerk door een plusteken voor het woord te plaatsen. Dit mag meerdere keren per advertentie. 

Organische zoekresultaten

De zoekmachine-resultatenlijst die na de zoekmachine-advertenties wordt getoond. Door middel van zoekmachine-optimalisatie verhogen ondernemers de kans om hoog te scoren in deze lijst. 

Remarketing

Remarketing is de online strategie waarbij websitebezoekers na het verlaten van de website advertenties van die website te zien krijgen. Dit gebeurt via het verhogen van het bod voor deze groep. 

Relevantie

De mate waarin je advertenties, je website en je aanbod overeenkomen met waar iemand naar zoekt. 

Responsive zoekmachine-advertenties

Een door kunstmatige intelligentie gedreven, nieuwe manier van opstellen van zoekmachine-adverteren. Bij deze methode geeft de adverteerder meerdere mogelijke ad-teksten op, en test het systeem de beste combinaties per doelgroep. 

SERP

De ‘search engine results page’, oftewel de pagina die zoekers zien nadat ze een zoekwoord hebben ingevuld. Dit is waar zoekmachine-advertenties verschijnen. 

SEA

Afkorting voor Search Engine Advertising, oftewel zoekmachine-adverteren. 

SEO

Afkorting voor Search Engine Optimization. Dit is de verzameling van alle handelingen die marketeers verrichten om de positie van een website op zoekmachines te verbeteren. 

SEM

Afkorting voor Search Engine Marketing. De som van handelingen gericht op opvallen in de zoekmachines. Meestal samengevat door SEO plus SEA, maar ook reviews, social media en online profielen vallen hieronder. 

Uigebreide tekstadvertenties

Een Google-update, waarbij je zoekmachine-advertentie meer ruimte in zijn gaan nemen. Adverteerders kunnen hierdoor meer woorden toevoegen en profiteren van een hogere CTR. 

Uitsluitingszoekwoord

Dit is een specifieke stand voor zoekwoorden in advertenties. Uitsluitingszoekwoord betekent dat de ads niet worden vertoond wanneer de consument dit zoekwoord invult. Het is een manier om je dienstverlening te specificeren. Je geeft dit aan door een minteken voor het woord te zetten. 

Vertoningen

Het aantal weergaven van je advertenties. Telkens wanneer de advertentie op een pagina met zoekresultaten of op een andere site wordt weergegeven, geldt dit als één vertoning. Voor een vertoning betaal je niets. 

Woordgroep

Dit is een specifieke stand voor zoekwoorden in advertenties. Woordgroep betekent dat de ads kunnen worden vertoond wanneer de consument deze precieze woordenreeks invult, met eventueel woorden ervoor of erachter. Je geeft dit aan door het woord tussen dubbele aanhalingstekens te zetten. 

Zichtbare url

Het internetadres dat in de zoekmachine-advertentie staat. 

Zoekvolume

Het aantal keer dat binnen een bepaalde periode op een bepaald zoekwoord wordt gezocht. 

Zoekwoord

Een woord of een zinsdeel dat sterk met jouw dienst of product verwant is. Het wordt in de zoekmachine ingevuld. Zoekwoorden werken als de trigger om je advertentie weer te geven of niet. Relevantie is daarbij leidend.